Ispis

Glasnik škole

Posebna metodika

Pored samostalno utvrđenog oblika organizacije škole i posebnog
nastavnog plana, za waldorfsku pedagogiju karakteristična je prije
svega i posebna metodika.

- Karakteristično uređeni školski prostor i godinama stvaran prisan odnos s istim učiteljem potiču ljubav prema učenju, a time i uspjeh (od 1. do 8. razreda razredni učitelj u istom razredu predaje sve glavne predmete). Kontinuitet nastavne grupe stvara čvrst temelj za proces učenja.

- U višim razredima motivacija proizašla iz prisnog odnosa s nastavnikom ustupa mjesto oduševljenju za ideale. Biografije važnih ljudi u ovom slučaju igraju bitnu ulogu i daju veliki poticaj.

- Općenito, u svim razredima mediji igraju najmanju moguću ulogu: prednost se daje osobno napisanom, naizust izgovorenom, vlastoručno nacrtanom.

- Na prvom mjestu u procesu učenja nalazi se ono što 'sam učinim'. U nižim razredima se velika važnost pridaje oponašanju. Čak i u višim razredima objašnjenja i teoretske rasprave dolaze tek na kraju: najprije se fenomen promatra i skupljaju se osobna iskustva.

- U središtu pozornosti nalazi se slikovito i praktično učenje. Npr. kalkulatori i osobna računala uključuju se u nastavu tek kada su učenici sami napravili određene elektronske spojeve. Kemijski procesi se najprije iskušavaju u praksi, a tek onda preračunavaju u apstraktne formule.

- Metodički put vodi od slike do pojma koji se razvija na temelju točnih promatranja i vlastitog iskustva. U višim razredima na mjesto slika iz prirode stupaju fenomenološke prirodne znanosti, činjenice i podaci.

- Nastoje se izbjeći jednostrana opterećenja. U procesu učenja uključuju se sva osjetila.

- Ne „pokreće se“ samo „glava“, već i „srce i ruke“. Savladavanje tablice množenja se npr. uči pljeskajući rukama i lupajući nogama. Čak se i zadatak iz matematike može umjetnički oblikovati. Povijesni procesi se mogu lakše shvatiti i zapamtiti ukoliko se uče putem priča o pojedinačnim sudbinama.

- Metodika se, jednako kao i sadržaji nastavnog plana, prilagođava životnoj dobi i razvojnom stupnju razreda. U nižim razredima nastava je uglavnom koncentrirana oko nastavnika. U višim razredima ova struktura sve više ustupa mjesto pojedinačnom, partnerskom i timskom radu kao i projektima. Na kraju osmogodišnje škole, svaki učenik provjerava svoju samostalnost putem individualnog 'godišnjeg uratka'.

- Zajedništvo sprječava mnoge probleme. Zbog toga se često recitira ili pjeva u zboru. Uz igru se uči napamet, tako da učenici u konačnici mogu individualno pisati prozu ili liriku i samostalno ih iznositi pred publikom.

- Svaki učenik ima svoj vlastiti tempo učenja. Spoznaje moraju sazrijeti. Zbog toga se waldorfska škola svjesno odriče ocjena.

- Svi novi sadržaji se postepeno uvode. To znači da učitelj kroz odgovarajući uvod (u nižim razredima najčešće priču) učenike duhovno priprema za novi sadržaj. Time se učenici

povezuju s novom materijom.

- Proces učenja uzima u obzir trokorak «napravi, promatraj, objasni» koji se proteže se kroz tri dana. Naučeno će u prospavanim noćima 'sjesti' i biti podsvjesno obrađeno. I raspored nastave u epohama po tri do četiri tjedna, između kojih su faze mirovanja (s drugim predmetima), temelji se na takvoj međusobnoj zavisnosti.


Ritam nastave

Ritmičko oblikovanje nastave jača zdravlje i olakšava učenje. Na temelju ove spoznaje waldorfska pedagogija ostvaruje vanjski i unutarnji raspored školske svakodnevnice.

- Svaki je nastavni dan jasno omeđen pozdravom (u nižim razredima najčešće osobnim pozdravljanjem na početku i na kraju)

- Sama nastava je podijeljena na ritmički dio (recitacija, pjevanje i pokret), nastavni dio s ponavljanjem i produbljivanjem nastavne teme i zaključni pripovjedački dio. Ovog se rasporeda po mogućnosti, s većim ili manjim varijacijama, pridržava u svim predmetima.

- Svaki nastavni dan počinje u isto vrijeme, u nižim razredima i s istim učiteljima. Ukoliko je moguće, u nastavi se smjenjuje «glavna nastava» u trajanju od dva sata, koja je više umjetnički obilježena, s intelektualno zahtjevnijim predmetima.

- Rasporedom stručnih predmeta unutar nastave ritmiziraju se predmeti različite specifičnosti (npr. svaki dan je na rasporedu drugi strani jezik).

- Školska godina nije podijeljena isključivo svetkovanjem kršćanskih godišnjih svetkovina, već i posebnim školskim slavljima.

- Mnogobrojni nastavni sadržaji glavne nastave (svaki dan prva dva školska sata) predaju se po epohama, u blokovima od tri do četiri tjedna, čime se također ritmizira školska svakodnevnica.

Svaka tri do četiri tjedna smjenjuju se nastavni predmeti. Tako npr. do sljedeće epohe povijesti može proći više tjedana: za to vrijeme već naučeno može dobro «sjesti».

- Predavanjem po epohama, svjesno se u proces učenja uključuje izmjena dana i noći. Važna pitanja koja ostaju otvorena na kraju nastave, učenici tijekom noći podsvjesno prerađuju i sljedeći dan produbljuju. Dakle, uči se i tijekom noći i u tjednima između epoha.

U sljedećem broju: Ručni rad i razvoj mozga


Glasnik br.2
Glasnik br.1

 

Naša Facebook stranica

youtube-logo-57