Međunarodni simpozij “Djeca u vrtlogu tehnologije” održao se 17.5.2019. u Kongresnoj dvorani u Rijeci, okupio je 150 sudionika iz odgojno-obrazovne struke Hrvatske, susjednih zemalja i ostalih Europskih zemalja, a organizatori su bili Savez waldorfskih institucija i inicijativa RH (SWI) i Društvo prijatelja waldorfske pedagogije.
Uvodno obraćanje iznijela je Marinka Špodnjak, učiteljica i jedna od osnivačica Osnovne waldorfske škole u Rijeci te predstavnica SWI-ja pri Europskom vijeću waldorfskih škola (ECSWE) poželjevši dobrodošlicu prisutnima i podsjetivši zašto je važno govoriti o utjecaju digitalne tehnologije na razvoj djece u suvremenom svijetu.
Prisutnima su zaželjeli dobrodošlicu te organizatorima dali podršku zamjenik gradonačelnika Grada Rijeke, g. Marko Filipović i zamjenik župana Primorsko-goranske županije, g. Petar Mamula, na čemu im srdačno zahvaljujemo.
Svečano otvorenje simpozija uljepšali su učenici Glazbene škole I. M. Ronjgov nastupom pod vodstvom učiteljice Anite Primorac, a pri svečanom zatvaranju glazbenu poslasticu okupljenima je pružila Kim Sanković, učenica Srednje glazbene škole I. M. Ronjgov i naša bivša učenica.
Dr. Richard Landl, predsjednik Europskog vijeća waldorfskih škola održao je prvo izlaganje, pod temom utjecaja tehnologije na promjene u kulturi i obrazovanju. Za njime se slušateljima obratio mr.sc. Drago Kraljević koji je temi dao lokalni karakter, upućujući na opće procese prisutne u razvoju mladih u vrtlogu tehnološke tranzicije u Hrvatskoj.
Uslijedio je niz sažetih, ali iznimno relevantnih izlaganja redom, prof.dr.sc. Krešimir Pavelić, osnivač je Odjela za molekularnu medicinu Instituta „Ruđer Bošković“ i Odjela za biotehnologiju Sveučilišta u Rijeci, n.d. dekana Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Puli te član mnogih hrvatskih i međunarodnih znanstvenih organizacija među kojima je najistaknutija EMBO akademija – European Molecular Biology Organization, održao je izlaganje pod zanimljivom i specifičnom temom mogućnosti i vjerojatnosti genomskog editiranje i dizajniranja kako odraslih, tako i djece, pa čak i beba. Za njime je govornicom na kratko zavladao dr.phil. Markus Osterrieder, istaknuti predavač u waldorskim krugovima u Europi i svijetu koji se dotakao koncepta povijesnog razvoja vjerovanja o ljudskoj nadmoći koju u suvremenom svijetu, od tradicionalnih duhovnih inteligencija, preuzima koncept umjetne inteligencije.
U kratkim pauzama od zbitih predavanja, sudionici su se opuštali uz živahne vježbe u kombinaciji pjevanja i ritmičkih pokreta pod vodstvom učiteljice glazbene kulture, Irene Magaš.
Peto predavanje održao je doc.dr.sc Goran Sedmak, pročelnik Odsjeka za razvojnu neuroznanost Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji se dotakao prednosti, ali i mnogih rizika te opasnosti upotrebe digitalne tehnologije u spoznajnom, neurološkom razvoju djeteta. Temi se izravno nadovezao doc.dr.sc. Andrea Debeljuh s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta u Puli obraćajući se s konkretnim i slikovitim primjerima rizika pri ranoj upotrebi informacijske i komunikacijske tehnologije u razvoju djece, uz upoznavanje prisutnih s alternativom koja se nudi kroz NTC sustav učenja.
Sedmo predavanje održala je izv.prof.dr.sc. Sanja Smojver-Ažić sa Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci koja je iz kuta svoje struke upozorila na prednosti i nedostatke upotrebe digitalne tehnologije i medija u cilju pozitivnog razvoja djece i mladih.
Philipp Reubke iz krovne međunarodne organizacije waldorfskih dječjih vrtića (IASWECE) koji je još jednom na slikovit način objasnio na koji način se djeca vrtićke dobi mogu i trebaju pripremati za kasniji život, koji će u svakom slučaju biti preplavljen alatima koje nudi digitalna tehnologija. Ipak, u vremenu predškolskog razvoja Reubke je upozorio na važnost provođenja vremena u prirodi, u slobodnoj igri sa prirodnim materijalima, slušajući izvorne zvukove, slike i mirise.
Nakon zajedničkog ručka koji su pripremili naši vrijedni prijatelji iz pekarskog obrta Demetra, uslijedila je rasprava pod uvijek aktualnom temom obrazovnog pluralizma u Hrvatskoj čiji cilj je omogućavanje izbora između različitih vrsta i metoda obrazovanja, a za predvodnicu ove rasprave bila nam je čast ugostiti prof.dr.sc. Jasnu Krstović, redovnu profesoricu u trajnom zvanju s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci te prvu predsjednicu Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje. Nakon njezinog izlaganja okruglom stolu u otvorenoj raspravi sa svim prisutnima pristupili su prof.dr.sc. Krešimir Pavelić u ulozi moderatora te
- izv.prof.dr.sc. Marinko Lazzarich,
- doc.dr.sc. Andrea Debeljuh,
- dr.sc. Richard Landl,
- Iztok Kordiš, ravnatelj Waldrfske škole u Ljubljani, potpredsjednik Europskog vijeća waldorfskih škola,
- Ivana Vukelić Bonifačić, poslovna ravnateljica Waldorfske škole u Zagrebu, i
- Davorin Šimunović, počasni predsjednik Društva prijatelja waldorfske pedagogije.
Po završetku simpozija svi sudionici dobili su potvrdu o sudjelovanju, a s obzirom na to da je događaj organiziran u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, oni koji su se prijavili putem Agencije dobili su i dodatnu potvrdu o stručnom usavršavanju. Cjelokupan simpozij bio je simultano prevođen s engleskog ili na engleski jezik za sve sudionike iz drugih europskih zemalja. Ovim putem želimo se još jednom javno zahvaliti na podršci Nacionalnoj zakladi za razvoj civilnog društva, Primorsko-goranskoj županiji, Gradu Rijeci, Adriatic Croatia International Clubu d.d., Navis Consultu d.o.o. i pekarskom obrtu Demetra.